Thus spoke the French Guy - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Zowie Viergever - WaarBenJij.nu Thus spoke the French Guy - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Zowie Viergever - WaarBenJij.nu

Thus spoke the French Guy

Door: Zowie

Blijf op de hoogte en volg Zowie

06 November 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Inmiddels ben ik dan aanbeland in Seoul, tevens de eindhalte van mijn relatief korte avontuur door Korea.

'Korean is nothing 'special', and it is not a place where you really need to see stuff, just be there is enough. But yeah, I like it, I think I will stay here for a few months. why Korea instead of a other country? why not?'

Seoul is na Tokyo (en Guangzhou in China) de grootste stad op aarde, en ik begin te merken dat ik dat als Amsterdammer, Nederlander of Europeaan toch een beetje onprettig begin te vinden.
In Nederland, en dan vooral in Amsterdam, vinden we het heel normaal de vinex wijk als een soort diepte punt van de moderne beschafing te zien. Nou moet ik er zelf nog steeds niet aan denken zelf in te wonen, maar op een wat grotere schaal lijkt het toch allemaal wat meer 'sense' te maken. We klagen dan misschien wel dat de hele randstad is volgebouwd, maar stel dat we de randstad nou eens bekijken als 1 stad (qua formaat en inwoners aantal zit je dan in de top 50 wereldwijd), dan is de levensstandaard die wij er in deze 'stad' op nahouden ineens toch wel vrij hoog te noemen (naar mijn mening).
Maar waarom geven steden als Novosibirsk, Kyoto, Fukuoka en Seoul me dan zo'n naar gevoel, en voel ik me pretig in Busan (3.5 miljoen) en in Tokyo, de grootste van allemaal. Dit komt omdat ten eerste de laats genoemde geen stadscentrum meer hebben, ten tweede met het openbaar vervoer snel en makkelijk te bereizen zijn en ten derde school(geen smog).
Zo bekeken Lijkt de randstad wel een beetje op Tokyo, waar de wijken (zowel in het centrum als de buitenwijken) geheel op zichzelf staan. Dan heb je drukke wijken zoals Amsterdam en Rotterdam, logistieke wijken zoals Schiphol en de haven van Rotterdam, rustige buitenwijken en universitaire wijken als Delft en Leiden.
Dan hebben we nog 2 a 3 andere stadscentra over in Nederland, en dan zouden we de rest van Nederland kunnen gebruiken voor natuur&recreatie? Zo nieuw is dit idee trouwens helemaal niet, maar ikzelf begin de zinnigheid van het geheel toch wel wat meer in te zien, want ik als Amsterdammer, vind Amsterdam eigenlijk wel groot genoeg zoals het is. Alleen 1 ding wat de gemiddelde Amsterdammer minder fijn vindt om te horen, is dat de Noord-Zuidlijn zo bekeken misschien een stuk nuttiger is dan het beeld dat nu door de publieke opinie wordt geschetst.
Over het fijne van klein zijn gesproken. George Friedman schrijft in zijn boek the next decade (waarin hij de komende 100 jaar 'voorspeld') dat de rol van europa als geheel wel zo'n beetje is uitgespeeld op het wereld toneel. Na mijn eerste reactie van 'O nee, daar moeten we wat aan doen' realiseerde ik me dat dat misschien wel helemaal prima is. Laat de rest van de wereld zich maar druk maken om elkaar, en laat ons maar lekker met rust, zoals wij Nederlanders het misschien altijd wel graag hebben gehad:)

'I started traveling France just two years ago, it really is one of the greatest country's to travel in'
'Strange that you need to see the rest of the world, to realize that it is pretty nice to live in Europe'

Maar over Korea. Na het avontuur van Rusland en het magische en leerzame Japan, nu het zijn in Korea. Mijn zijn in Korea is op zijn minst gezegt chaotische verlopen. Van mijn originele planning is niets overgebleven, en ben eigenlijk een soort van random rustig door Korea gehobbeld. Ben vrij snel een Fransman tegen gekomen, en ben eigenlijk heel Korea samen met hem opgetrokken. Alex (zo heet deze beste kerel) had al heel wat reiservaring, en de rust en het complete gebrek aan stress die dit met zich meebracht was een verademing in reizigersland, waar iedereen constant het idee heeft van alles en nog wat te missen, ook al hadden ze een week eerder nog nooit van die plek gehoord.

Maar vanavond een afscheidsdiner en een late night uitzicht over Seoul, en dan morgen op het vliegtuig naar Kathmandu. Op naar de bergen, op naar de rust en opzoek naar de gedachten die in de miljoenen chaos zo moeilijk te achterhalen zijn. Dit zal ook betekenen dat ik een tijdje niet online zal zijn, hebben jullie ook eindelijk effe rust;)

'Funny that so many people back home think that the stuff we do is always so adventurous. Just being somewhere far away is not something special at all. I remember I was cycling one day back in France. The weather was hell, it was cold and rainy and I was completely broken when I arrived back home. I called my father. He was surprised I did not call him for three months during my travel in West Afrika, but needed his voice after a trip in 'our back garden'

Thus spoke the French Guy

  • 06 November 2011 - 07:34

    Roberto Martini007:

    "also sprach zowiethustra"

  • 06 November 2011 - 14:34

    Sati:

    Mooi verhaal Zowie. Even offline is misschien ook wel even lekker. Dat is ook rust (voor jou). Wanneer je een stem wilt horen is niet afhankelijk van afstand, maar van behoefte. Wanneer vlieg je naar Nepal? Kus, Sati

  • 06 November 2011 - 15:12

    Fransje:

    Off-line zal ik je verhalen/verslagen/wijsheden erg missen, maar absolutly/zeker weten aan je denken!!
    En halsreikend naar je eerste Nepal verslag uitkijken.

    Dikke knuffel, fransje xx

  • 06 November 2011 - 16:04

    Cibelle:

    Nou lieve Zowie, zal het missen, je mooie verslagen maar zal me ook weer erg verheugen op je volgende avonturen..Een hele goeie reis lieverd...Kus!

  • 06 November 2011 - 20:11

    Jozefien:

    Heel veel plezier in Nepal en de bergen. Maar geniet ook van Kathmandu (een van mijn lievelings steden), die stad is het zeker waard.
    gr
    Jozefien

  • 09 November 2011 - 13:59

    Iris:

    Hoi lieverd,
    Als ik het goed heb begrepen, heb jij de bergen en de rust ervaren in Nepal, als je dit berichtje aan het lezen bent.
    Denk dat het een super ervaring moet zijn geweest. Goed dat je weinig tot niet rookt. Karen was speciaal gestopt met roken voor die grote berg wandeling. In gedachten wens ik jou daar een hele fijne/fysieke goeie tijd toe.
    Heel veel liefs en vele kusjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zowie

Actief sinds 24 Mei 2011
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 22961

Voorgaande reizen:

23 December 2015 - 18 April 2016

Naar de andere kant van de wereld.

18 Juli 2011 - 18 Juli 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: