Liefde, Lust en Lao-ness - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Zowie Viergever - WaarBenJij.nu Liefde, Lust en Lao-ness - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Zowie Viergever - WaarBenJij.nu

Liefde, Lust en Lao-ness

Door: Zowie

Blijf op de hoogte en volg Zowie

31 Januari 2012 | Laos, Vientiane

Liefde
Soms moet je iets achter laten om er eigenlijk de waarden van te kunnen inzien, en in dit geval was dit Nepal. Het was misschien niet alleen het land zelf, maar ook het leven wat ik daar aan het lijden was.
Een toeristische slogan van Nepal is Never Ending Peace And Love . Los van het feit dat dit eigenlijk nergens op slaat voor een land wat enkele jaren geleden nog op het punt van een burgeroorlog stond, snap ik wel dat het dit gevoel bij mensen op roept.
Een karig, zwaar leven in een concervatieve samenleving brengt blijkbaar 'onverwachte' dingen met zich mee.

Lust
En toen stapte ik ineens het vliegtuig in, om uit te komen in Bangkok.
Er zijn in het westen wel eens problemen met (voornamelijk jongeren) die uit traditioneel/conservatieve milieus komen, en die westerse normen en waarden misbruiken zonder deze te respecteren.
Voor het eerst van mijn leven moet ik toegeven dat ik deze jongeren een beetje begrijp. Al dat naakt, al dat voedsel, het complete gebrek aan omgangsnormen. Ik keek wel naar de vrouwen en ik at mijn buikje wel de hele dag door vol met vlees, maar er respect voor opbrengen, daarvoor was de verandering ineens effe te groot. Ik miste de vrouwen in traditionele kledij, het symbolishe belang wat eten innam en misschien zelfs de houten bedden.

Over de grootste 'schock' ben in inmiddels wel heen. Eigenlijk zijn de thai wel een grappig volkje. Het hangt en eet een beetje de hele dag, en het kijkt naar Thaiboxing op tv. Het leven hier in de tropen is anders en minder zwaar dan in de bergen, dus waarom er dan niet het beste van nemen? Overgewicht bestaat hier dan wel, maar de vormen die het aanneemt zijn nog steeds schattig vergeleken met waar we eigenlijk in het weste mee te maken hebben.
En hoe de vrouwen gekleed gaan? Thijs was verbaast over mijn observering, dus er staat me nog wel wat te wachten als ik terug ben in Nederland.
En na een kort bezoekje aan de tempels van Angkor Wat in Cambodja, besloten we dit land verder maar voor gezien te houden, en verder te gaan naar Laos.

Lao-ness
En toen kwamen we daar aan. De goeie fibe die in het Thaise grensplaatsje hing de nacht ervoor, gaf ons al een indicatie van wat ons te wachten zou staan. Vandaag de Mekong overgestoken en boem, welkom in Laos.
Lao-ness is de naam die de sfeer en houding van de mensen in Loas weergeeft. Het is laid-back, zonder lui te zijn, lief maar niet dom en een glimlach die door merg en been gaat.
Ik ben hier pas net, dus ik zal de komende dagen alles wel weer fijn een plaatsje kunnen geven. Maar tot dan laat ik graag de euforie nog effe door mijn aderen stromen.

Welkom in Laos, heaven on earth.

  • 31 Januari 2012 - 10:28

    Thijs:

    Ja, klopt, Bangkok valt ten opzichte van het spookbeeld van (kinder)prostitutie dat je meekrijgt in de media erg mee. In dat opzicht zijn de verschillen met een europese stad ogenschijnlijk niet al te groot. Het lijkt me echter des te erger verschillen met Nepal.

    Trouwens, de banaan-koffiemilkshakes van het tentje hiernaast zijn amazing! ;)

  • 31 Januari 2012 - 11:13

    Thimo:

    Awesome om te lezen dat je bij de Ankor Wat bent geweest! Wist je dat ze in 1 van die tempels daar de film van Tomb Raider hebben opgenomen?

    Zo te lezen ging de grensoversteek naar Laos voorspoedig, toen ik daar een paar jaar geleden was deden we er ruim een dag over om de grens over te steken. Ze hadden blijkbaar geen zin om stempels te zetten en dollars te vangen.

    Ik wens je heel veel plezier in Laos en veel plezier in VangVieng (want ik heb zo'n vermoeden dat je toch even een tubeje gaat doen).

    Groeten,
    Thimo

  • 31 Januari 2012 - 12:36

    Sati:

    Oh Zowie, ik word jaloers als ik dat lees. In a good way, he. Ik gun het je van harte en ik blij dat jij nu de kans krijgt om ervan te genieten en blij om te horen dat het nog steeds zo is. Ik heb Laos ook ervaren als een warm bad en je omschrijft het weer zo mooi. Gauw eens mijn foto's uit de berging plukken, kan ik ook weer een beetje in Laos zijn. Kus van je tante

  • 31 Januari 2012 - 18:19

    Cibelle:

    lieve Zowie, ga vooral hier mee door ook als je weer terug bent..liefs cibelle

  • 06 Februari 2012 - 16:31

    Jehane:

    Hi Zowie,
    geweldig grappig gebruik van taal maar dan weet je toch dat je het leven moet leiden. Trouwens als Lau lauw was, was het niet het echte Tao.
    En dan wat woorden van de Meester:
    TTK VII
    Hemel en aarde zijn duurzaam.
    Hemel en aarde kunnen duurzaam zijn omdat zij niet voor zichzelf leven.
    Daarom kunnen zij duurzaam zijn.
    Vandaar stelt de Wijze zich achter bij anderen en komt zelf naar voren.
    Hij maakt zich los van zichzelf en blijft zelf behouden.
    Is het niet omdat hij niets eigens heeft?
    Daarom juist kan het eigene worden vervuld.

  • 07 Februari 2012 - 21:13

    Iris:

    Nu is het weer gedraaid, jij hebt het daar behaagelijk in de zon en jawel het is hier dan toch eindelijk winter geworden. Heel Nederland kijkt uit naar de elfsteden tocht!!!!!!!!!!!! Nog een paar dagen vorst en het is zover.

  • 09 Maart 2012 - 01:31

    Barbara:

    Je weet het ik ben een latertje als het om digitaal net verkeer gaat, maar ik lees je verhalen met veel plezier en ik zou zo mijn tasje willen pakken en gaan. Tijd is een vreemd fenomeen zo kan je het pakken en zo glijd het tussen je vingers vandaan. Zo voel ik dat met jou, ik begin je nu te missen. Even bellen aanbellen en met vele groentes binnenwandelen. Ik zet het bier alvast koud dan heb ik weer een houvast. kusje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zowie

Actief sinds 24 Mei 2011
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 22977

Voorgaande reizen:

23 December 2015 - 18 April 2016

Naar de andere kant van de wereld.

18 Juli 2011 - 18 Juli 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: