Rare knakker, die dao. - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Zowie Viergever - WaarBenJij.nu Rare knakker, die dao. - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Zowie Viergever - WaarBenJij.nu

Rare knakker, die dao.

Door: Zowie

Blijf op de hoogte en volg Zowie

26 Oktober 2011 | Zuid-Korea, Busan

Ik kreeg laatst te horen dat er een artiekel in de krant stond, die ging over het feit dat reizen verschrikkenlijk overschat is. Niet omdat het geen leuke tijdsbesteding zou zijn, maar is het echt iets wat je 'gedaan moet hebben' voor je algemene ontwikkeling?

Enige tijd later kwam de vergelijking met een computerspelletje in me op. Je zoekt een spelletje (land) wat je leuk vindt. Elk land heeft opzichzelf al een bepaalde moeilijkheidsgraad (uitdaging), en in het land zelf kan je ook nog bepalen wat voor niveau je kiest, en dan begin je. Hoe minder fouten je maakt, hoe dichter je bij een highscore (vette shit meemaken) komt. Ik heb inmiddels 2 landen gehad, en ben totaal niet ontevreden over mijn score.
Maar helaas, bonus level China zit er niet in. Ik mag het level Korea in ieder geval helemaal afmaken, maar ga dan dus meteen door naar Nepal. Voor mijn punten (budget) een kleine tegenvaller, nu Nepal maar extra goed proberen uit te spelen. En dan komt thijs, en gaan we in 2 player mode zuid-oost Azie (eitje:p) spelen.

Maar wel grappig allemaal. China heeft me nooit echt aangesproken, en was oorspronkelijk totaal niet vanplan er heen te gaan. Meer tijd in Korea, eerder in Nepal en minder heen en weer reizen, eigenlijk is het al met al zo slecht nog niet.
Net als Korea trouwens. Het klinkt misschien raar, maar Korea is een stuk minder 'westers' dan Japan. Natuurlijk is de Japanse keuken geweldig, maar de realiteit is dat er elke 4 meter een gemakswinkeltje zit en elke 5 meter een starbucks. In Korea is het nog veel meer het rare, rommelige Azie wat je overal om de oren vliegt. Na meer dan 3 maanden weg te zijn eindelijk het gevoel echt in Azie te zijn dus.

Maar om terug te komen op dat kranten artiekel. Het is in mijn geval sowieso een beetje vreemd dat ik (die altijd zo van de daken schreeuwt dat Jing/Jang, evenwicht, harmonie etc zo belangrijk is), mijn leven voor zo'n lange tijd zo uit balans breng.
1 van de belangrijkste dingen die je 'leert' op reis is flexibel te zijn. Natuurlijk kan dit geen kwaad, maar zelf denk ik dat flexibiliteit (net zoals Senet beweerd in zijn boek 'de flexibele mens, voor als er mensen nog een boekentip nodig hebben;) toch wel redelijk overrated is, net als reizen trouwens.

In een boek wat ik nu aan het lezen ben (thus spoke zarathustra) kwam dit ook een beetje terug. Het boek gaat over de mens die zich moet ontwikkelen in een superman mens, als volgende stap in onze ontwikkeling. Heel kort door de bocht vergelijk ik dit dan met mezelf, om doormiddel van deze reis toch een nieuwe fase probeer te bereiken.
In het boek gaat het er op een gegeven moment over dat mensen die proberen deze nieuwe fase te bereiken, vaak blijfen steken en terugvallen op 'cheap trills'. En precies dit kom ik vaak bij mijn medereizigers tegen. Het ideaal beeld van een reiziger/aventurier, die door zijn open kijk op de wereld deze beter kan begrijpen en meer open staat voor dingen, blijkt in de praktijk vaak niet veel waard.

Nu is dat opzich natuurlijk geen ramp, want het is net een computerspelletje, meer niet.

  • 26 Oktober 2011 - 14:04

    Roberto Martini -:

    Also sprach zarathustra, zowiezo.

  • 26 Oktober 2011 - 14:05

    Roberto Martini:

    > also sprach zarathustra, zowiezo, zowie

  • 26 Oktober 2011 - 14:19

    Thimo:

    Fantastisch hoe je reizen met een computerspelletje vergelijkt! Ik denk dat ik nu dan toch maar weer even een spelletje ga spelen. Toevallig speelt dit spel zich in Iran af, heb ik dat land ook weer gezien en het is nog goedkoper ook ;)

  • 26 Oktober 2011 - 15:51

    Sati:

    Goede vergelijking Zowie met een computerspelletje. Tijdens onze reis in Australie heb ik het je al eens gezegd "de meeste zogenaamde reizigers" reizen maar naar 1 land: toeritoeriland. En dat kan overal zijn, want het is je instelling en die neem je altijd mee. Uit jouw stukjes blijkt dat jij wel een open kijk op de wereld hebt. En dan kan het wel erg leuk zijn om die blik eens buiten Nederland te richten, toch? Hoe bevalt rommelig Azië? Dat is het Azië waar ik verliefd op ben. Kun je een stukje deze kant op sturen?
    Kus,
    Sati

  • 27 Oktober 2011 - 12:52

    Thijs:

    2 player co-op Zuidoost Azie w00p w00p;)

    En Nietzsche lezen in Korea, I dig it!

  • 31 Oktober 2011 - 20:09

    Twan Nijssen:

    het is geen computerspelletje, je hebt het geluk dat je de hele wereld kunt over reizen en binnen 24 uur kunt zijn waar je wilt, en met je creditcard kun je zelfs bigmacs in kinshasa kopen...de wereld is te klein voor sommigen....

  • 31 Oktober 2011 - 20:12

    Twan Nijssen:

    Trouwens ga eens in india in Delhi kijken en in Rajasthan en in Veranasi (Benares) voor je zo broodnodige cultuurshock....

  • 06 November 2011 - 07:36

    Roberto Martini:

    "also sprach zowiethustra"

  • 09 November 2011 - 13:21

    Iris:

    Wel of geen creditcard, je moet er maar aan willen beginnen.
    Tja, geluk!!!!! Wat is geluk????
    Geluk moet je ook zelf creëren (een handje helpen) daarbij moet je het ook zien.
    Er zijn zat mensen die niet zien wat ze hebben en van mening zijn dat het gras van de buren altijd groener is.
    Tja dan wordt gelukkig zijn en maken wel erg lastig.
    Ik ben van mening dat je door meerdere culturen te hebben meegemaakt je je medemens beter begrijpt en kan respecteren.

  • 17 November 2011 - 20:27

    Dave Hak:

    Ik vind Twan Nijssen een ontzettende lul.

  • 13 December 2011 - 10:57

    Barbara:

    Hoi lieverd, ik zei laatst tegen Denia, Zyara en Zowie ontdekken de wereld. elk klein dingetje is weer een openbaring.
    kusje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zowie

Actief sinds 24 Mei 2011
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 22974

Voorgaande reizen:

23 December 2015 - 18 April 2016

Naar de andere kant van de wereld.

18 Juli 2011 - 18 Juli 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: