Dao - Reisverslag uit Novosibirsk, Rusland van Zowie Viergever - WaarBenJij.nu Dao - Reisverslag uit Novosibirsk, Rusland van Zowie Viergever - WaarBenJij.nu

Dao

Door: Zowie

Blijf op de hoogte en volg Zowie

13 Augustus 2011 | Rusland, Novosibirsk

Het begon eigenlijk in St.Petersburg. Ik had het reizen naar de altai een beetje onderschat, en kwam er daar achter dat er geen hostels, of niets waren, dus begon in eerder dan het plan was aan couchsurfing. Ik zag op het profiel van pervana dat ze onder het kopje interesses ook dao had staan, en dat was net iets waar ik recent mee in aanraking was gekomen. Extreem kort door de bocht betekend Dao weg, en heeft het te maken met het volgen van je eigen levensweg.

Na veel soorten plannen(met zijn 4en, toch een tour, 5en, toch een tour, andere tour) uiteindelijk met zijn 3en op weg naar het Altai gebergte. Voor Russische begrippen ligt het Altai in de buurt van Novosibirsk, dat wil zeggen, iets meer dan 1000 kilometer.
Toen ik bijvoorbeeld laats tegen een rus zei dat ik mijn frans verleerd was snapte hij niet dat ik niet af en toe naar parijs ging, aangezien dat toch om de hoek lag:p
Zo zijn er trouwens wel meer dingen die Russen niet helemaal begrijpen. Waar ik bijvoorbeeld werk. Russen halen veel van hun eten uit hun datcha, hun tuinhuisje zeg maar. Het hebben van zo'n datcha houd het leven in de grote grijze flats dragenlijk. Zo heeft het gastgezin(zo voelt het na 2 weken al bijna:p) waar ik al 2 weken zit een datcha op 5 minuten lopen, en zijn vader en moeder zo'n beetje elk moment dat ze niet thuis hoeven zijn daar. Hond, kat + oma wonen daar trouwens altijd:p
Maar aangezien dus alles van een datcha 'gewoon' zonder kunstmatigheid word verkregen, vinden ze het dus maar raar dat een jongen uit nederland die heeft gestudeerd werkt in iets als eten wat de russen elke dag, altijd eten:p

Maar wij dus naar het Altai. Vanaf het moment dat we de republiek altai binnen komen(gok zo groot als Nederland) kom in voor Nederlandse begrippen in zeer ruig gebied. Traditionele siberische bouwstijl (alles compleet van hout) zie je overal wel als je buiten de grote steden komt, maar hier is alles van hout, ook nieuw of aanbouw. Ik heb geprobeert te vragen hoe het kan dat houten huizen tegen -30/-40 kunnen, maar die vraag begrepen ze niet:
' But is it not cold in winter, wooden housen'
' No no, it sider wood'
' But how does it work'
' Traditional siberian, good'

Of nog eentje van Oleg (wederhelft van het couchsurf koppel)

' I never had -40, coldest I had was minus 38, so I never had real cold'


Nog iets grappigs in Rusland. In Kazan zag ik al een paar keer het stuur aan de 'verkeerde' kant zitten, maar schonk daar geen notie aan, tot ik hier niet meer wist wat nou de goeie of de verkeerde kant was. Blijkt half Rusland te rijden in 2e hands Japanse auto's
Sowieso bestaan er in dit deel van de wereld geen europese auto's, of auto's uit the states. Ik weet nog wel dat ik vroeger op TV parijs/Dakar keek, en dat je allemaal auto/bus merken had die ik niet kenden. Ik heb hiet tot nu toe letterlijk 1 keer een daf gezien, eigenlijk is alles kamaz of hino, Jeej!!! (moest dit effe kwijt, sorry)

Altai was in 1 woord geweldig, en in 2 woorden 2 keer geweldig. Het was voor mij best pittig om 7 dagen ' the wild' in te gaan. Alles wat je nodig hebt om 7 dagen te overleven op je rug. Het is mooi dat de basis ineens weer belangrijk gaat worden, en je snapt meer hoe de mensheid aan het begin van zijn bestaan heeft geleefd. Water is belangrijk, samen met vuur. Nat worden is vijand nummer 1, en besjes zijn ineens een heilige bron van vitamines. Russen zijn trouwens wel echt hardcore lui. Terwijl ik daar rondliep en het echt stoer van mezelf vond(zeker de eerste dag) kwamen we heel af en toe (3/4 keer per dag) mensen tegen, waaronder ook gewoon ouderen, kinderen, jongeren zonder allemaal dure lichtgewicht spullen en gasten die gewoon al paffend een berg oplopen.
Ik weet nog wel dat Nani zich ooit afvroeg wat we in de zomer moesten gaan doen als muziekfestivals ons zouden ontgroeien, ik denk dat ik weet welke richting ik op zal gaan:o (moet zeggen dat het campeer gedeelte me (nog?) niet helemaal lag, maar dat zal voor velen totaal geen verassing zijn;)

Het was eigenlijk allemaal perfect. De dag dat we met de bus het eerste deel deden was het klote weer, toen we een dag later gingen liften was het weer super. We hebben een sneeuwstorm moeten trotseren, waar uiteindelijk de bergen alleen maar vele malen mooier van werden, en voor de rest super weer. 1 dagen regen, maar toen hadden we vast kamp, dus waren onze magen vol en waren we uitgerust.
Toen we de laatste avond naar de sterren keken terwijl de bergen werden verlicht door de maan, zei ik tegen Pervana dat het toch eigenlijk wel idioot is. Het altai was 1 van mijn hoofd bestemmingen, maar is als niet russisch sprekende zonder voorbereiding, kennis van hiken of camperen en met een laag budget eigenlijk totaal niet te doen. Vervolgens stuur ik 1 mailtje, en 2 weken later sta ik daar, tijdens een perfect verlopen altai week terwijl het daar zijn op de manier dat ik daar was eigenlijk zo goed als onmogelijk was.

Pervana: That means your on your Dao Zowie.

  • 12 Augustus 2011 - 23:45

    Thomas:

    Goed verhaal :)

  • 13 Augustus 2011 - 05:26

    Papa:

    Prachtige verhalen gozerd.
    Je straalt op de foto's en zie dat je er van geniet waar je bent en waar je hard voor heb gewerkt.

  • 13 Augustus 2011 - 06:30

    Fransje:

    Wauw!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Je hebt schrijftalent!! Ik zat tijdens het lezen op het puntje van mijn stoel en heb vreselijk gelachen ook en genoten.
    Fantastisch om met je mee te mogen reizen op deze manier en geweldig om te lezen dat je het zoooooo tof hebt!!
    Het is je gegunt moppie!! liefs fransje xx

  • 13 Augustus 2011 - 06:57

    Sati:

    Pervana heeft gelijk, het klinkt als je dao. Prachtige foto's ook lieverd. Kus van sati

  • 13 Augustus 2011 - 08:24

    Janine:

    Hee Zowie! Leuk verslag man! In Noorwegen zijn ook alle huizen van hout. Dit komt doordat a) dat hout het (enige) materiaal is dat voorhanden is ;-) en, volgens houtwurm Guus, b) omdat het zonder problemen kan krimpen en uitzetten en c) omdat het isoleert. Fijne voortzetting!
    Groet, Janine

  • 13 Augustus 2011 - 08:47

    Amrita:

    Bij de foto's in de natuur dacht ik even, wat doet dat stuk glas daar, maar het is ijs! Eén met de natuur kun je je zowel klein als groot voelen, maar vooral genieten van een ongekende ervaring die voor altijd de jouwe is. Dao is overal. Ik vindt het zo mooi om de foto's te zien! XX

  • 13 Augustus 2011 - 08:49

    Thimo:

    Hey Zowie,

    Weer een top verslag, ik ga vanmiddag als ik thuis ben je foto's checken.


  • 13 Augustus 2011 - 17:54

    Catharina :

    Die prikweg was wat voorbarig, antivries komt beter te pas zo te zien!
    Grtz C.

  • 14 Augustus 2011 - 07:36

    Erik C:

    Wow, wat maak je een hoop mee? Is het eten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zowie

Actief sinds 24 Mei 2011
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 22972

Voorgaande reizen:

23 December 2015 - 18 April 2016

Naar de andere kant van de wereld.

18 Juli 2011 - 18 Juli 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: